K R A K O W S K I E A U T O B U S Y F O T O - G A L E R I A data aktualizacji: 12.02.2023 |
|
|
SOLARIS URBINO 18 Metro Style Autobusy przegubowe niskopodłogowe, o odmiennym wyglądzie ściany czołowej nawiązującym stylistyką do pociągów metra lub wagonów tramwajowych. Obsługa linii MPK Kraków od 11 września 2014 roku. Aktualna numeracja wozów: PR769÷PR776. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Płaszów. Kursują na liniach miejskich. Historyczna numeracja wozów od roku 2014: PR769÷PR776 (Zajezdnia Płaszów). |
|
AUTOSAN M09LE "SANCITY" Autobusy niskopodłogowe (8,5 metrowe). Obsługa linii MPK Kraków od 2 września 2009 roku. Aktualna numeracja wozów: DA106÷DA112, BA113÷BA121, DA122÷DA132, BA133÷BA141. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Bieńczyce i Zajezdnia Wola Duchacka. Kursują na liniach miejskich i podmiejskich. Historyczna numeracja wozów w latach 2009-2011: BA106÷BA112 (Zajezdnia Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów w latach 2011-2012: BA106÷BA113 (Zajezdnia Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów w latach 2012-2017: DA106÷DA113 (Zajezdnia Wola Duchacka). Historyczna numeracja wozów w latach 2017-2020: DA106÷DA112, DA/BA113÷DA/BA121, DA122÷DA132, BA133÷BA138 (Zajezdnia Wola Duchacka i Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów od roku 2020: DA106÷DA112, BA113÷BA121, DA122÷DA132, BA133÷BA141 (Zajezdnia Wola Duchacka i Bieńczyce). UWAGA! Wóz BA113, który na początku lipca 2011 roku dołączył do eksploatowanych już wozów, był wcześniej w okresie od marca do lipca 2011 roku testowany, jeżdżąc z numerem BA997. |
|
MAZ 203.067
Mobilis Autobusy niskopodłogowe, wyprodukowane w 2008 roku w Mińsku na Białorusi. Wozy eksploatowane wcześniej głównie przez firmę "Warbus" Warszawa, wypożyczone do obsługi linii Komunikacji Miejskiej w Krakowie przez firmę "Mobilis" z Warszawy w okresie od 25 maja do 30 września 2009 roku oraz od sierpnia 2011 roku do 31 lipca 2014 roku. Historyczna numeracja wozów: MM900 (Zajezdnia Mobilis - w roku 2009, służący jako rezerwa liniowa) oraz MM988 i MM989 (Zajezdnia Mobilis - obsługa w latach 2011-2014 głównie linii 178, 301, 304). |
|
JELCZ M083C "LIBERO" Autobusy niskopodłogowe (8,5 metrowe). Ostatnie pojazdy wyprodukowane w zakładach firmy "Jelcz" w Jelczu-Laskowicach, Obsługa linii MPK Kraków od 23 grudnia 2008 roku do 6 października 2018 roku. Historyczna numeracja wozów w latach 2008-2018: DA101÷DC105 (Zajezdnia Wola Duchacka). |
|
MERCEDES CITARO O530G Autobusy przegubowe niskopodłogowe klimatyzowane. Obsługa linii MPK Kraków od 11 listopada 2008 roku. Aktualna numeracja wozów: DC701÷703, DC705÷710, DC712÷713, DC715÷731. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Wola Duchacka. Kursują na liniach miejskich. Historyczna numeracja wozów w latach 2008-2011: DC501÷DC522 (Zajezdnia Wola Duchacka). Historyczna numeracja wozów w latach 2011-2018: DC501÷DC531. Historyczna numeracja wozów od roku 2018: DC701÷DC731 (Zajezdnia Wola Duchacka). |
|
IRISBUS CITELIS 12
Mobilis Autobusy niskopodłogowe klimatyzowane. Obsługa linii Komunikacji Miejskiej w Krakowie przez firmę "Mobilis" z Warszawy (pierwszego prywatnego przewoźnika obsługującego linie miejskie w Krakowie) od 8 czerwca 2008 roku do 31 lipca 2014 roku. Historyczna numeracja wozów w latach 2008-2010: MI950÷MI965 (Zajezdnia firmy "Mobilis" przy ul. Sołtysowskiej). Historyczna numeracja wozów w latach 2010-2014: MI950÷MI966 (Zajezdnia Mobilis). UWAGA! Wozy przeznaczone do obsługi głównie linii 178 i 304, sporadycznie obsługiwały linię 152; od 25 maja do 19 czerwca 2009 roku przez kilka tygodni obsługiwały również linię 104, a od 28 grudnia 2010 roku także linię 301. |
|
SOLARIS URBINO 18
Mobilis Autobusy przegubowe niskopodłogowe klimatyzowane. Obsługa linii Komunikacji Miejskiej w Krakowie przez firmę "Mobilis" z Warszawy (pierwszego prywatnego przewoźnika obsługującego linie miejskie w Krakowie) od 1 maja 2008 roku do 31 lipca 2014 roku. Historyczna numeracja wozów w latach 2008-2012: MR901÷MR910 (Zajezdnia firmy "Mobilis" przy ul. Sołtysowskiej). Historyczna numeracja wozów w latach 2012-2014: MR901÷MR912 (Zajezdnia Mobilis). UWAGA-1! Początkowo linię 152 obsługiwało 8 nowych wozów Solaris Urbino III, dwa brakujące wozy (Solaris Urbino II) zostały wypożyczone z Bydgoszczy do czasu dostarczenia przez producenta (po kilku tygodniach) nowych wozów Solaris Urbino III. Wozy wypożyczone z Bydgoszczy otrzymały numery MR909 i MR910, które później przypisano do dostarczonych nowych wozów. UWAGA-2! Od połowy listopada 2012 roku eksploatowane były dwa dodatkowe wozy Solaris Urbino 18 II z 2004 roku (MR911 i MR912), wypożyczone z Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Białymstoku, sprowadzone na potrzeby obsługi, oprócz linii 152, także części brygad wydłużonej linii 178 (obsługiwanej przez "Mobilis") taborem przegubowym (za sprawą wchodzącej w życie 17 listopada 2012 roku tzw. małej remarszrutyzacji). Wóz MR911 został zwrócony do Białegostoku w dniu 13 maja 2013 roku, w jego miejsce został wypożyczony od Bus & Truck Service kolejny Solaris Urbino 18 III z 2005 roku, kursujący w przeszłości m.in. w Lozannie (otrzymał on ten sam numer MR911). |
|
SCANIA CASTROSUA Autobusy przegubowe niskopodłogowe (sprowadzone z Hiszpanii). Pierwsze w Krakowie autobusy wyposażone w klimatyzację przedziału pasażerskiego. Obsługa linii MPK Kraków od grudnia 2006 roku do 24 lipca 2017 roku. Historyczna numeracja wozów w latach 2006-2017: PE175÷PE180 (Zajezdnia Płaszów). UWAGA! Wóz o numerze PE175 w okresie od 1 sierpnia 2006 roku przez ok. 2 miesiące był eksploatowany testowo (bez naniesionych numerów taborowych). |
|
JELCZ M121M/4 CNG Autobusy częściowo niskopodłogowe napędzane gazem ziemnym. Obsługa linii MPK Kraków od 24 listopada 2006 roku do 8 października 2018 roku. Historyczna numeracja wozów w latach 2006-2018: DJ201÷DJ205 (Zajezdnia Wola Duchacka). |
SOLARIS URBINO 18 Autobusy przegubowe niskopodłogowe. Obsługa linii MPK Kraków od 3 września 2005 roku. Aktualna numeracja wozów: BR737÷BR738, BR741, DR742÷DR745, PR746÷PR768, PR777. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Bieńczyce, Płaszów i Wola Duchacka. Kursują na liniach miejskich. Historyczna numeracja wozów w latach 2005-2006: BR711÷BR716 (Zajezdnia Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów w latach 2007-2009: BR711÷BR736 (Zajezdnia Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów w latach 2009-2011: BR711÷BR736 (Zajezdnia Bieńczyce), PR737÷PR741 (Zajezdnia Płaszów). Historyczna numeracja wozów w latach 2011-2018: BR711÷BR736, PR/BR737÷PR/BR741, PR/DR742÷PR/DR745, PR746÷PR764, DR765÷DR768, DR777 (Zajezdnia Bieńczyce, Płaszów i Wola Duchacka). Historyczna numeracja wozów od roku 2018: BR737÷BR741, DR742÷DR745, PR746÷PR764, DR/PR765÷DR/PR768, DR/PR777 (Zajezdnia Bieńczyce, Płaszów i Wola Duchacka). UWAGA-1! Wóz o numerze PR/DR743 posiada barwy nawiązujące do flagi Unii Europejskiej, UWAGA-2! Wszystkie Solarisy z zakresu numeracji 711-768 oraz 777 to wozy Solaris Urbino 18 III. |
|
JELCZ M081MB3 "VERO" Midi-busy. Obsługa linii MPK Kraków od 3 czerwca 2005 roku do 6 października 2018 roku. Historyczna numeracja wozów w latach 2005-2007: DH351÷DH382 (Zajezdnia Wola Duchacka). Historyczna numeracja wozów w latach 2007-2018: DH351÷DH382 (Zajezdnia Wola Duchacka), BH383÷BH400 (Zajezdnia Bieńczyce). UWAGA-1! Od 14 lipca 2007 roku wozy DH351 i DH352 stacjonowały (bez zmiany numerów taborowych) w Zajezdni Płaszów w celu obsługi usługi :TELE-BUS", w lipcu 2010 roku do obsługi "TELE-BUSA" skierowano zamiast nich wozy DH370 i DH371, które stacjonowały w Zajezdni Płaszów (również bez zmiany numerów taborowych) do 12 października 2018 roku. UWAGA-2! Wóz DH382 różnił się od pozostałych m.in. zmienionymi reflektorami przednimi. UWAGA-3! W okresie 14.12.2014-31.08.2017 Jelcze M081MB3 obsługiwały również połączenia w ramach linii dowozowych do pociągów Kolei Małopolskich na terenie gminy Wieliczka (realizowane przez KrakTransRem Spółka z o.o. - spółkę "córkę" krakowskiego MPK). UWAGA-4! W okresie od połowy 2015 roku do połowy 2018 roku Jelcze M081MB3 obsługiwały również prywatną linię autobusową "Avia Office", kursującą z węzła "Stella-Sawickiego" do ulicy Życzkowskiego. |
|
SOLARIS URBINO 12 Autobusy niskopodłogowe. Obsługa linii MPK Kraków od 19 marca 2004 roku. Aktualna numeracja wozów: BU856÷BU864, BU867÷BU884, BU891÷BU926, PU927÷PU976, BU977. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Bieńczyce i Zajezdnia Płaszów. Kursują na liniach miejskich i podmiejskich. Historyczna numeracja wozów w latach 2004-2008: BU801÷BU850 (Zajezdnia Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów w latach 2008-2011: BU801÷BU891 (Zajezdnia Bieńczyce), DU892÷DU903 (Zajezdnia Wola Duchacka od roku 2009). Historyczna numeracja wozów w latach 2011-2018: BU801÷BU848, BU/DU/BU849÷BU/DU/BU850, BU851÷BU891, DU/BU892÷DU/BU895, DU/PU/BU896÷DU/PU/BU903, PU/DU904÷PU/DU905, PU/DU/BU906÷PU/DU/BU913, PU/BU914÷PU/BU926, PU927÷PU976, DU977 (Zajezdnia Bieńczyce, Wola Duchacka i Płaszów). Historyczna numeracja wozów od roku 2018: BU851÷BU903, DU/BU904÷DU/BU905, BU906÷BU926, PU927÷PU976, DU/BU977 (Zajezdnia Bieńczyce, Wola Duchacka i Płaszów). Aktualnie zachowany do celów muzealnych wóz historyczny nr BU820. UWAGA-1! Wozy o numerach 801-850 to wozy Solaris Urbino 12 II, pozostałe to wozy Solaris Urbino 12 III. UWAGA-2! Dwa pierwsze Solarisy (BU801 i BU802 wyprodukowane w zakładach Solaris Bus & Coach w Bolechowie, pozostałe montowane w Stacji Obsługi i Remontów MPK Kraków. |
|
MAN NG 313 Autobusy przegubowe niskopodłogowe. Obsługa linii MPK Kraków od lutego 2001 roku do 7 lipca 2017 roku. Historyczna numeracja wozów w latach 2001-2017: BM701÷BM710 (Zajezdnia Bieńczyce). |
|
SCANIA CN94UA
"OMNICITY" Autobusy przegubowe niskopodłogowe. Obsługa linii MPK Kraków od 2001 roku do lipca 2017 roku. Historyczna numeracja wozów w latach 2001-2017: PE181÷PE195 (Zajezdnia Płaszów). UWAGA! Wozy o numerach 181-183 w latach 1999-2001 użytkowane były jako wozy testowe (w tym wóz nr 182 w 2000 roku w Krakowie). |
|
SCANIA CN94UB
"OMNICITY" Autobusy niskopodłogowe. Obsługa linii MPK Kraków od 1999 roku do 2018 roku. Historyczna numeracja wozów w latach 1999-2001: PS141÷PS144 (Zajezdnia Płaszów od roku 1999), BS145÷BS154 (Zajezdnia Bieńczyce od roku 2000). Historyczna numeracja wozów w latach 2001-2018: PS141÷PS154 (Zajezdnia Płaszów). UWAGA-1! Wozy o numerach 141-144 wyprodukowane w fabryce Scanii w Angers we Francji, wozy o numerach 145-154 wyprodukowane w fabryce w Słupsku. UWAGA-2! W roku 1998 pojawił się wóz (oznaczony numerem 49063), po krótkim okresie kursowania zwrócony do producenta. UWAGA-3! W roku 1999 pojawił się kolejny wóz (oznaczony ponownie numerem 49063), odesłany do producenta - po poprawkach powrócił prawdopodobnie jako nr PS141. |
|
JELCZ M182MB Autobus przegubowy częściowo niskopodłogowy zbudowany na podwoziu Mercedesa O405GN2, obsługujący linie MPK Kraków od 1998 roku do stycznia 2012 roku. Historyczna numeracja wozu: 17026 (Zajezdnia Bieńczyce w latach 1998-1999), BD426 (Zajezdnia Bieńczyce w latach 1999-2001), DD426 (Zajezdnia Wola Duchacka w latach 2001-2012). |
|
NEOPLAN N4020 Autobusy niskopodłogowe (jedyne 15-metrowe autobusy w Krakowie). Obsługa linii MPK Kraków od października 1997 roku do 17 marca 2011 roku. Historyczna numeracja wozów: 44001÷44005 (Zajezdnia Płaszów w latach 1997-1999), PN123÷PN127 (Zajezdnia Płaszów w latach 1999-2001), BN123÷BN127 (Zajezdnia Bieńczyce w latach 2001-2011). |
|
AUTOSAN H6-06/H6-20
"MELON" Midi-busy. Obsługa linii MPK Kraków od 1996 roku do grudnia 2009 roku. Historyczna numeracja wozów do roku 1999: 20101÷20106, 20113÷20122 (Zajezdnia Wola Duchacka), 10107÷10112 (Zajezdnia Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów w latach 1999-2005: DA101÷DA106, DA113÷DA122 (Zajezdnia Wola Duchacka), BA107÷BA112 (Zajezdnia Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów w latach 2005-2009: BA101÷BA122 (Zajezdnia Bieńczyce). Aktualnie w eksploatacji: wóz muzealny H6-06 nr 10108 (z 1996 roku), kursujący po renowacji od 27 czerwca 2010 roku (oficjalna prezentacja w ramach obchodów 135. rocznicy komunikacji miejskiej w Krakowie). UWAGA! Wozy o numerach 101÷115 to wozy typu H6-06, wozy o numerach 116÷122 to wozy typu H6-20. |
|
JELCZ M181MB,
M181MB/3 Autobusy przegubowe częściowo niskopodłogowe obsługujące linie MPK Kraków od września 1996 roku do 6 października 2018 roku. Historyczna numeracja wozów w latach 1996-1997: 37001÷37005, 37016÷37020 (Zajezdnia Czyżyny), 27006÷27015, 27021÷27025, 27029÷27033 (Zajezdnia Wola Duchacka), 17027÷17028, 17034÷17035 (Zajezdnia Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów w latach 1997-1999: 27001÷27025, 27029÷27033 (Zajezdnia Wola Duchacka), 17027÷17028, 17034÷17035 (Zajezdnia Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów w latach 1999-2001: DD401÷DD425, DD429÷DD433 (Zajezdnia Wola Duchacka), BD427÷BD428, BD434÷BD440 (Zajezdnia Bieńczyce). Historyczna numeracja wozów w latach 2001-2018: DD401÷DD425, DD427÷DD493 (Zajezdnia Wola Duchacka). Aktualnie zachowany do celów muzealnych wóz historyczny nr DD493. UWAGA-1! Wozy o numerach 401÷425 oraz 427÷455 to wozy typu M181MB; wozy o numerach 456÷493 to wozy typu M181MB/3 (posiadały zmieniony wygląd ścian czołowych). UWAGA-2! Wozy dostarczane od 1999 roku otrzymywały numery inwentarzowe literowo-cyfrowe. UWAGA-3! Wóz nr 17026/BD426/DD426 to Jelcz M182MB. |
|
JELCZ
M121M/M121MB Autobusy częściowo niskopodłogowe obsługujące linie MPK Kraków od 1995 roku do 6 października 2018 roku. Historyczna numeracja wozów do roku 1999: 41001 (Zajezdnia Płaszów w latach 1995-1997, przeniesiony w 1997 roku do Zajezdni Bieńczyce jako 16621), 26601÷26610, 26634÷26658 (Zajezdnia Wola Duchacka), 16611÷16633, 16659÷16661 (Zajezdnia Bieńczyce, w tym 16621 do roku 1997 jako 41001 w Zajezdni Płaszów). Historyczna numeracja wozów w latach 1999-2018: DJ601÷DJ610, BJ/DJ611÷BJ/DJ620, BJ621÷BJ622, BJ/DJ623÷BJ/DJ624, BJ625÷BJ627, BJ/DJ628÷BJ/DJ633, DJ634÷DJ658, BJ/DJ659÷BJ/DJ671, DJ/BJ/DJ672÷DJ/BJ/DJ674, DJ675÷DJ686 (Zajezdnia Wola Duchacka i Bieńczyce). Aktualnie zachowany do celów muzealnych wóz historyczny nr DJ680. UWAGA-1! Wozy o numerach 621÷628 to wozy typu M121M, pozostałe to wozy typu M121MB. UWAGA-2! Wozy dostarczane od 1999 roku otrzymywały numery inwentarzowe literowo-cyfrowe. |
|
SCANIA 113 CLL Autobusy obsługujące linie MPK Kraków od 1994 roku do 6 października 2018 roku. Pierwsze częściowo niskopodłogowe autobusy w Krakowie. Historyczna numeracja wozów:: 49001÷49069 (Zajezdnia Płaszów - do roku 1999), PS001÷PS069 (Zajezdnia Płaszów - w latach 1999-2018). Aktualnie w eksploatacji: wóz historyczny nr PS001 (z 1994 roku), kursujący jako pojazd historyczny od 22 września 2019 roku. UWAGA-1! Pierwsze 13 wozów montowane w Szwecji, pozostałe w fabryce w Słupsku. UWAGA-2! W latach 2015-2016 wóz o numerze PT058 (ex PS058) eksploatowany (po przebudowie) jako mobilna jadłodajnia dla bezdomnych. |
|
JELCZ 120M Autobusy obsługujące linie MPK Kraków od 1993 roku do 19 grudnia 2008 roku. Historyczna numeracja wozów do roku 1999: 11001÷11061 (Zajezdnia Bieńczyce, w tym 11061 do roku 1998 jako 41002 w Zajezdni Płaszów), 21001÷21040 (Zajezdnia Wola Duchacka), 41002÷41031 (Zajezdnia Płaszów, w tym 41002 przeniesiony w 1998 roku do Zajezdni Bieńczyce jako 11061). Historyczna numeracja wozów w latach 1999-2000: BF201÷BF261 (Zajezdnia Bieńczyce), PF263÷PF291 (Zajezdnia Płaszów), DF301÷DF340 (Zajezdnia Wola Duchacka). Historyczna numeracja wozów w latach 2000-2004: BF201÷BF261, BF263÷BF291 (Zajezdnia Bieńczyce), DF301÷DF340 (Zajezdnia Wola Duchacka). Historyczna numeracja wozów po roku 2004: niektóre numery z zakresu BF201÷BF261, BF263÷BF291, BF301÷BF340 (Zajezdnia Bieńczyce). Aktualnie w eksploatacji: wóz historyczny nr 21004 (z 1994 roku), kursujący po renowacji jako pojazd historyczny od 21 lipca 2019 roku. UWAGA! Wozy o numerach BF201 (w latach 2005-2007) oraz OF308 (w latach 2007-2014, ex BF308) eksploatowane jako wozy Nauki Jazdy w Ośrodku Szkolenia Kierowców i Motorniczych przy MPK Kraków. |
|
SCANIA 113 ALB Autobusy przegubowe, obsługujące linie MPK Kraków od 8 lipca 1992 roku do 5 lutego 2015 roku. Historyczna numeracja wozów: 38001÷38030 (Zajezdnia Czyżyny - do 27.03.1998), 48001÷48030 (Zajezdnia Płaszów - od 28.03.1998 do roku 1999), PE071÷PE100 (Zajezdnia Płaszów - w latach 1999-2015). Aktualnie w eksploatacji: wóz historyczny nr 38030 (z 1996 roku), kursujący jako pojazd historyczny od 21 lutego 2015 roku. UWAGA! Pierwszych 20 wozów montowane w Szwecji, kolejnych 10 wozów w fabryce w Słupsku. |
|
MAN SG 242 Autobus przegubowy, obsługujący linie MPK Kraków od marca 1992 roku do września 2013 roku. Historyczna numeracja wozu: 36001 (Zajezdnia Czyżyny w latach 1992-1996) , 38801 (Zajezdnia Czyżyny w latach 1996-1997), 28801 (Zajezdnia Wola Duchacka w latach 1997-1999), DE400 (Zajezdnia Wola Duchacka w latach 1999-2001), BE400 (Zajezdnia Bieńczyce w latach 2001-2002), BM700 (Zajezdnia Bieńczyce w latach 2002-2013). Aktualnie w eksploatacji jako wóz historyczny nr 36001 (z 1992 roku), kursujący po renowacji od 23 czerwca 2019 roku. |
|
|
RENAULT Pr100 Autobusy (sprowadzone z Orleanu), obsługujące linie MPK Kraków w roku 1991. Historyczna numeracja wozów: 41501÷41505 (Zajezdnia Płaszów). UWAGA! Wozy Renault Pr100/Berliet Pr100 (pozostałe 20 sztuk) obsługiwały od 1991 roku również linie KPTS Kraków (późniejszy KPPU). UWAGA-2! Wozy eksploatowane przez MPK Kraków po kilku miesiącach zostały również przekazane do KPTS. |
|
VOLVO B58-60/B59-59 Autobusy (sprowadzone ze Skandynawii) obsługujące linie MPK Kraków w latach 1991-1993. Historyczna numeracja wozów: 29001 (Volvo B58-60 Delta Plan) oraz 29002 (Volvo B59-59 Säffle) (Zajezdnia Wola Duchacka). |
|
SCANIA CR112 Autobusy (sprowadzone ze Szwecji), obsługujące linie MPK Kraków w latach 1991-1998. Historyczna numeracja wozów: do roku 1996: 48801÷48807 (Zajezdnia Płaszów). Historyczna numeracja wozów w latach 1996-1998: 49801÷49802, 49805÷49807 (Zajezdnia Płaszów). UWAGA! Zakupiono łącznie 8 sztuki wozów, z czego 7 weszło do ruchu, 1 przeznaczono na części zamienne. |
|
SCANIA CR111 Autobusy (sprowadzone ze Szwecji), obsługujące linie MPK Kraków w latach 1991-1997. Historyczna numeracja wozów do roku 1996: 17401÷17404 (Zajezdnia Bieńczyce - w latach 1992-1994), 37001 (Zajezdnia Czyżyny - w latach 1992-1993), 47701÷47746, 47747 (ex 37001 - od roku 1993), 47748÷47750 (ex 17401, 17403, 17404 - od roku 1994) (Zajezdnia Płaszów). Historyczna numeracja wozów w latach 1996-1997: 49706÷49707, 49711, 49730, 49732÷49733 (Zajezdnia Płaszów). Aktualnie zachowany w Muzeum Inżynierii Miejskiej wóz historyczny nr 47740. UWAGA! Zakupiono łącznie 54 sztuki wozów, z czego 45 weszło do ruchu, pozostałe 9 przeznaczono na części zamienne. |
|
MAN SL200 Autobusy (sprowadzone z Norymbergii), obsługujące linie MPK Kraków w latach 1990-1996. Historyczna numeracja wozów: 16601÷16604 (Zajezdnia Bieńczyce). Aktualnie zachowany w Muzeum Inżynierii Miejskiej wóz historyczny nr 16604. |
|
JELCZ M11,
L11/2 Autobusy obsługujące linie MPK Kraków od 1986 roku do 25 maja 2001 roku. Historyczna numeracja wozów M11 do roku 1998: 12101÷12240 (Zajezdnia Bieńczyce), 22001÷22108, 22110÷22116, 22200÷22202 oraz wozy oznaczone jako L11/2 - 22109, 22117, 22118 (Zajezdnia Wola Duchacka), 42201÷42215 (Zajezdnia Płaszów). Historyczna numeracja wozów w latach 1998-1999: niektóre numery z zakresu 12153÷12238 oraz wozy przeniesione z Zajezdni Płaszów o numerach 12240÷12247 (Zajezdnia Bieńczyce), niektóre numery z zakresu 22001÷22116, 22200÷22202 (Zajezdnia Wola Duchacka). Historyczna numeracja wozów po roku 1999: niektóre numery z zakresu BC153÷BC247 (Zajezdnia Bieńczyce), niektóre numery z zakresu DC030÷DC050 (Zajezdnia Wola Duchacka). Aktualnie w eksploatacji: wóz historyczny M11 nr 12240 (z 1988 roku), zakupiony w 2017 roku z ZKM Sochaczew przez MPK Kraków), kursujący po renowacji od 24 września 2017 roku. Aktualnie w ekspozycji Muzeum Inżynierii Miejskiej: wóz nr BC191 (z 1987 roku). UWAGA-1! Wóz M11 (nr 22200) to pierwszy autobus w Krakowie kursujący z całopojazdową reklamą (PanAm). UWAGA-2! W trakcie eksploatacji dostarczono również 6 wozów (M11 i L11/2) z przeznaczeniem na szkoleniowe. |
|
IKARUS 260 Autobusy obsługujące linie MPK Kraków od 1983 roku do 27 października 2000 roku. Historyczna numeracja wozów do roku 1994: 15001-15078 (Zajezdnia Bieńczyce), 25001÷25019 (Zajezdnia Wola Duchacka), 45001÷45133 (Zajezdnia Płaszów). Historyczna numeracja wozów w latach 1994-1999: niektóre numery z zakresu 45001÷45150 (Zajezdnia Płaszów). Historyczna numeracja wozów w latach 1999-2000: PH002, PH098, PH118÷PH120, PH123÷PH124, PH135÷PH136, PH138 (Zajezdnia Płaszów). Aktualnie w eksploatacji: 1) wóz historyczny nr 45151 (z 1985 roku), zakupiony w maju 2013 roku z MZK Warszawa przez Muzeum Inżynierii Miejskiej, kursujący po renowacji od 27 września 2015 roku; 2) wóz muzealny Pogotowia Technicznego nr 856, przebudowany w 1986 roku na wóz techniczny z autobusu Ikarus 260 (z 1984 roku); pełniący rolę pogotowia technicznego do 2017 roku w Zajezdni Wola Duchacka (oficjalna prezentacja po renowacji 7 października 2018 roku w ramach parady zabytkowych i nowoczesnych autobusów MPK Kraków). Aktualnie w ekspozycji Muzeum Inżynierii Miejskiej: wóz nr PH118 (z 1985 roku). UWAGA! W czasie eksploatacji część wozów (ponad 30 sztuk) była przebudowana na pojazdy techniczne, holowniki lub wozy Ikarus 280, bądź przeznaczona na wozy szkoleniowe. |
IKARUS 280 Autobusy przegubowe, obsługujące linie MPK Kraków od 1981 roku do 24 września 2007 roku. Historyczna numeracja wozów do roku 1996: 34001÷34015, 34101÷34291 (Zajezdnia Czyżyny), 24501÷24600 (Zajezdnia Wola Duchacka). Historyczna numeracja wozów w latach 1997-1999: niektóre numery z zakresu 14/24/34 001÷015, 14/24/34 101÷291, 14/24 501÷601 (Zajezdnie Bieńczyce, Wola Duchacka i Czyżyny do 27.03.1998). Historyczna numeracja wozów po roku 1999: niektóre numery z zakresu BK/DK 001÷015, BK/DK 101÷291, BK/DK 501÷601 (Zajezdnie Bieńczyce i Wola Duchacka). Aktualnie w eksploatacji: 1) wóz historyczny nr 34260 (z 1988 roku); w okresie od roku 2009 do sierpnia 2013 kursujący z numerem DK260, od 31 sierpnia 2013 z numerem 34260; renowacja wozu w roku 2009 (oficjalna prezentacja 26 września 2009 roku w ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu) oraz na przełomie roku 2014/2015; ; 2) wóz historyczny nr 24575 (zakupiony w 2012 roku z MPK Siedlce z przeznaczeniem na części do wozu nr DK260/34260); kursujący od 18 maja 2014 roku (początkowo bez numerów taborowych, z oznaczeniem wewnętrznym ZV280), a od 15 sierpnia 2015 roku z numerem 24575. UWAGA! Zachowany w latach 90-tych XX wieku do celów muzealnych pierwszy krakowski Ikarus 280 (nr 34101) stacjonujący w Muzeum Inżynierii Miejskiej, po przeniesieniu do Zajezdni Wola Duchacka został skasowany w 2006 roku. |
|
|
JELCZ Pr110 Autobusy obsługujące linie MPK Kraków w latach 1978-1988. UWAGA! W okresie od września 2011 roku do maja 2013 roku w Krakowie stacjonował Jelcz PR110M odkupiony w 2011 roku z MZK Puławy przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie, użytkowany w Krakowie w trakcie imprez okolicznościowych z numerem 21413 (debiut liniowy 22 lipca 2012 roku). W maju 2013 roku wóz powrócił do Warszawy. |
|
NYSA M521/M522 Mikrobusy obsługujące linie MPK Kraków w latach 1975-1981. Aktualnie w eksploatacji: wóz muzealny w wersji M522 nr 803 (z 1978 roku), zrekonstruowany w 2017 roku (oficjalna prezentacja 11 czerwca 2017 roku w ramach obchodów 90. rocznicy uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie). |
|
JELCZ AP02/AP021 Autobusy przegubowe, obsługujące linie MPK Kraków w latach 1966-1979. Eksploatowane w wersji dłuższej (Jelcz AP02) oraz krótszej (Jelcz AP021). Aktualnie w eksploatacji: wóz muzealny w wersji AP021 nr 549 (z 1975 roku), zrekonstruowany w 2012 roku (oficjalna prezentacja 21 lipca 2012 roku w ramach wystawy plenerowej w Muzeum Inżynierii Miejskiej "85 lat autobusów miejskich w Krakowie"). |
JELCZ
RT0/272MEX, P01 Autobusy RT0/272MEX obsługujące linie MPK Kraków w latach 1963-1984 (popularne "ogórki") oraz przyczepy P01 obsługujące linie MPK Kraków w latach 1976-1977. Aktualnie w eksploatacji: skład muzealny 272MEX nr 341 (z 1971 roku) z przyczepą P01 nr 608 (z 1976 roku), zrekonstruowane w 2002 roku (oficjalna prezentacja 20 kwietnia 2002 roku w ramach obchodów 75. rocznicy uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie) oraz wóz RT0 pogotowia technicznego nr 130, zrekonstruowany w 2021 roku (oficjalna prezentacja 26 września 2021 roku w ramach parady pojazdów zabytkowych i nowoczesnych). |
|
|
NYSA N59M Mikrobusy jako pojazdy pogotowia technicznego lub trasowego oraz samochody nadzoru ruchu od początku lat 60-tych do początku lat 70-tych XX-wieku, obsługujące również linię rekreacyjną MPK Kraków do Zoo w roku 1966. Aktualnie w eksploatacji: wóz muzealny nr 28 (z 1959 roku), zrekonstruowany w 2007 roku (oficjalna prezentacja 8 września 2007 roku w ramach obchodów 80. rocznicy uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie). |
|
IKARUS 620 Autobusy obsługujące linie MPK Kraków w latach 1961-1967. Aktualnie w eksploatacji: wóz muzealny nr 118 (z 1964 roku), zrekonstruowany w 2017 roku (oficjalna prezentacja 11 czerwca 2017 roku w ramach obchodów 90. rocznicy uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie). |
|
SKODA-KAROSA Autobusy obsługujące linie MPK Kraków w latach 1959-1968. |
|
SAN H01/H25 Autobusy obsługujące linie MPK Kraków w latach 1958-1965. Aktualnie w eksploatacji: wóz muzealny H01B nr 86 (z 1959 roku), zrekonstruowany w 2007 roku (oficjalna prezentacja 8 września 2007 roku w ramach obchodów 80. rocznicy uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie). |
|
STAR N52 Autobusy obsługujące linie MPK Kraków w latach 1957-1961. |
|
IKARUS 60 Autobusy obsługujące linie MPK Kraków w latach 1955-1967. |
|
MAVAG Tr5 Autobusy obsługujące linie MPK Kraków w latach 1950-1961. |
|
RUGBY L "DURANT" Autobusy obsługujące linie Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej SA od roku 1929 do połowy lat 40-tych XX-wieku (jeden pojazd po przebudowie do końca lat 50-tych XX-wieku). Aktualnie w eksploatacji: wóz muzealny nr 19 (z 1929 roku), zrekonstruowany w 2008 roku (oficjalna prezentacja 4 lipca 2008 roku w Zajezdni Podgórze, prezentacja na ulicach Krakowa 27 czerwca 2010 roku w ramach obchodów 135. rocznicy komunikacji miejskiej w Krakowie). |
|
WOZY TECHNICZNE i SZKOLENIOWE TABOR NA TESTACH INNI PRZEWOŹNICY |
Źródła informacji:
- obserwacje własne
- Prywatna Strona Miłośnika Komunikacji Miejskiej i Szynowej