K A L E J D O S K O P K O M U N I K A C Y J N Y |
18.11.2010 UROCZYSTE ODDANIE DO EKSPLOATACJI LINII TRAMWAJOWEJ DO MAŁEGO PŁASZOWA new! W tle kampanii wyborczej, z udziałem prezydenta miasta Jacka Majchrowskiego, przedstawicieli ZUE S.A w Krakowie - głównego wykonawcy inwestycji oraz innych zaproszonych gości, odbyła się uroczystość oddania do eksploatacji nowego odcinka linii tramwajowej łączącej Rondo Grzegórzeckie z pętlą Mały Płaszów. Uczestnicy uroczystości odbyli pierwszy kurs do Małego Płaszowa z przystanku "Klimeckiego", wagonem NGT6 (nr 2050). Na nowej pętli została podpisana umowa, pomiędzy prezydentem Krakowa a prezesem ZUE, dotycząca budowy nowej linii tramwajowej do Kampusu UJ. Tuż przed godz. 14.00, w strugach ulewnego deszczu, pierwszy tramwaj (wagon NGT6 nr 2027 linii nr 20) zawitał po pasażerów na nową pętlę, a pierwsi pasażerowie przybyli na Mały Płaszów (wagonem GT8S nr 3061) pół godziny później. W dniu 19.11.2010, obok linii 20 (z Bronowic), do Małego Płaszowa skierowana została również (z Łagiewnik) linia nr 11. |
03.08.2010 W samo południe, z udziałem prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego, przedstawicieli MPK S.A. oraz ZUE S.A w Krakowie - głównego wykonawcy inwestycji i innych zaproszonych gości, odbyła się uroczystość oddania do eksploatacji nowego odcinka linii tramwajowej od Ronda Grzegórzeckiego przez ul. Kotlarską, Most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego do tymczasowej końcówki "Szklarska" przed skrzyżowaniem z ul. Nowohucką i Powstańców Wielkopolskich. Uczestnicy uroczystości odbyli pierwszy kurs na nowej trasie wagonem dwukierunkowym GT8S (nr 3041). W dniu 04.08.2010 uruchomiona została nowa linia tramwajowa (nr 20) obsługująca tej rejon Krakowa, z BRONOWIC do przystanku SZKLARSKA. |
15.05.2009 W dniu 15 maja, z udziałem prezydenta Krakowa, władz miasta i dzielnicy, kierownictwa Muzeum Inżynierii Miejskiej oraz licznie zgromadzonych mieszkańców Krakowa, odbyła się przed siedzibą muzeum uroczystość otwarcia odbudowanego torowiska tramwajowego w ul. Św. Wawrzyńca. Wraz z remontem ulicy, odtworzony został fragment torowiska, łączący skrzyżowanie ul. Dajwór i Św. Wawrzyńca z Muzeum Inżynierii, dzięki czemu ok. godz. 18-tej pierwszy po wielu latach tramwaj wyjechał uroczyście z hali dawnej zajezdni przy ul. Św. Wawrzyńca na ulice Krakowa. A po okolicznościowych przemówieniach, na trasę wokół krakowskich plant wyjechały kolejno wagony: SN1 (nr 37), SN2+PN2 (87+530), N+PN2 (26+524), Linke-Hoffmann (nr 1076), kursując przez kilka godzin na specjalnej linii nr 0. |
03.03.2009 Na zaproszenie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie odbyło się w dniu 3 marca 2009 /w siedzibie ZIKiT-u/ spotkanie Koła Miłośników Krakowskiej Komunikacji Miejskiej i młodzieży Technikum Komunikacyjnego z przedstawicielami Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Podczas spotkania poruszono wiele problemów dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie, a szczególnie zagadnień związanych z otwartą niedawno linią Krakowskiego szybkiego Tramwaju. Zapoznano nas również z nowoczesnymi systemami nadzoru nad komunikacją miejską, w ramach uruchomionego niedawno centrum sterowania obszarowego ruchem w Krakowie. |
11.12.2008 UROCZYSTE ODDANIE DO EKSPLOATACJI TUNELU TRAMWAJOWEGO POD DWORCEM GŁÓWNYM PKP Około godziny 15.30, z udziałem władz miasta, przedstawicieli ZUE S.A w Krakowie - głównego wykonawcy inwestycji, podwykonawców i innych zaproszonych gości, w obecności licznie zgromadzonych na Rondzie Mogilskim mieszkańców Krakowa, odbyła się uroczystość oddania do eksploatacji pierwszego w Polsce tunelu tramwajowego, połączona z inauguracją pierwszej linii "Krakowskiego Szybkiego Tramwaju". Po części oficjalnej oraz pokazie sztucznych ogni, w blasku których z tunelu wyłonił się (oznaczony numerem linii 50 KST) "Bombardier" NGT6/3 (nr 2049), zaproszeni goście zostali przewiezieni na perony linii "szybkiego tramwaju" ("Dworzec Główny Tunel" i "Politechnika") wagonem NGT6/3 (nr 2050) i rozpoczęli zwiedzanie inwestycji. W godzinach 17.00-20.00 na trasie: WIECZYSTA - Mogilska - Rondo Mogilskie - TUNEL - Politechnika - DWORZEC TOWAROWY, dla mieszkańców Krakowa została uruchomiona specjalna (bezpłatna) linia tramwajowa nr 90, aby i oni mogli zapoznać się z nową trasą tramwajową. Linię 90 obsługiwały wagony NGT6: nr 2012, 2027, 2044 i 2049. W dniu 12.12.2008 uruchomiona została pierwsza linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju nr 50, z KURDWANOWA na KROWODRZĘ GÓRKĘ przez nowy tunel tramwajowy pod Dworcem Głównym PKP. |
08.12.2008 UROCZYSTE PRZEKAZANIE DO EKSPLOATACJI SETNEGO "SOLARISA" W KRAKOWIE W scenerii krakowskiego Wawelu, punktualnie o godzinie 12-tej, rozpoczęła się uroczystość przekazania miastu Kraków setnego autobusu marki "Solaris". W uroczystości z udziałem v-ce prezydenta miasta Wiesława Starowicza, dyrekcji i przedstawicieli MPK S.A. w Krakowie oraz przedstawicieli firmy "Solaris", wzięła udział zaproszona młodzież Technikum Komunikacyjnego w Krakowie i przedstawiciele Koła Miłośników Krakowskiej Komunikacji Miejskiej. Obok tradycyjnych przemówień, przy dźwiękach hejnału Mariackiego i orkiestry MPK, zaprezentowane zostały autobusy "Solaris": 99-ty, 100-tny i 101-szy w Krakowie, czyli Solarisy Urbino 12 (nr BU873, BU874 i BU875). |
15,16.11.2008 JAZDY TESTOWE TRAMWAJÓW W TUNELU POD DWORCEM GŁÓWNYM PKP Po wielu miesiącach oczekiwań tramwaje wjechały wreszcie do pierwszego w Polsce tunelu tramwajowego, zbudowanego pod krakowskim Dworcem Głównym PKP. Przez kilka dni "Bombardiery" NGT6 (po jednym z każdej z wszystkich trzech generacji) były testowane na trasie: Wieczysta - Mogilska - Rondo Mogilskie - TUNEL - Politechnika - Dworzec Towarowy. A wszystko pod kątem planowanego uruchomienia w najbliższych dniach pierwszej w Krakowie linii "szybkiego tramwaju" (linia nr 50) na trasie z Kurdwanowa przez ul. Wielicką, Starowiślną, Rondo Grzegórzeckie, Rondo Mogilskie, nowy tunel aż do osiedla Krowodrza Górka. |
11.09.2008 PREMIERA "KRONIKI KRAKOWSKICH LINII TRAMWAJOWYCH 1882-2007" W czwartek 11 września 2008 punktualnie o godzinie 12.00 rozpoczęła się w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, przy ul. św. Wawrzyńca 15, uroczystość otwarcia, po zakończeniu prac rewaloryzacyjnych, najstarszej krakowskiej zajezdni tramwaju normalnotorowego elektrycznego, połączona z promocją książki autorstwa Janusza Osmana i Jana Koźmica "Kronika krakowskich linii tramwajowych 1882-2007". W uroczystości wzięli udział: z-ca prezydenta miasta Krakowa Tadeusz Trzmiel, prezes Zarządu Grupy ZUE S.A. w Krakowie Wiesław Nowak, dyrektor Muzeum Inżynierii Miejskiej Stanisław Pochwała, współautor "Kroniki..." Janusz Osman oraz zaproszeni goście - przedstawiciele władz miejskich i lokalnych oraz instytucji krakowskich, rodziny autorów, nauczyciele i młodzież Technikum Komunikacyjnego w Zespole Szkół nr 1 im. św. Rafała Kalinowskiego w Krakowie, miłośnicy komunikacji, a także przedstawiciele krakowskich mediów. Okolicznościowe przemówienia wygłosili: dyrektor Muzeum Inżynierii Miejskiej - wydawca "Kroniki...", v-ce prezydent Krakowa, który wraz z prezydentem Jackiem Majchrowskim objęli patronatem wydawnictwo, prezes ZUE - sponsor wydawnictwa, oraz (piszący niniejsze słowa) autor "Kroniki...". Podkreślony został nowatorki charakter publikacji, która została zakwalifikowana jako wydawnictwo historyczno-statystyczne oraz jej temat, który został w tak dogłębny sposób przedstawiony w sposób pierwotny i niepowtarzalny. Po zakończeniu uroczystości odbyły się spotkania jej organizatorów z licznie przybyłymi gośćmi w trakcie których można było otrzymać pamiątkowy autograf od autora "Kroniki krakowskich linii tramwajowych". (Janusz Osman) |
24.09.2007 POŻEGNANIE PRZEGUBOWYCH IKARUSÓW W KRAKOWIE Po raz ostatni przegubowy autobus typu Ikarus 280 wyjechał na ulice Krakowa w swoją pożegnalną drogę. Po raz ostatni odbył jazdę po mieście na linii 179 (brygada 04). Po godzinie 10 na pętli Os. Kurdwanów odbyło się symboliczne pożegnanie niezłomnego, popularnego "Ikara". Zaszczyt ten spotkał wóz nr DK280 w oryginalnych biało-czerwonych, dawnych krakowskich barwach. Po krótkiej uroczystości ostatni liniowy Ikarus 280 zjeżdżając do Zajezdni Wola Duchacka odszedł na zawsze do historii krakowskiej komunikacji miejskiej. Tak jak dzisiaj z rozrzewnieniem wspominamy popularne Jelcze "ogórki", tak za parę lat wspominać będziemy Ikarusy, które przez wiele lat kształtowały pejzaż miasta Krakowa. I za to im dziękujemy! |
20.09.2007 Tuż po godzinie 18-tej, z udziałem władz miasta, przedstawicieli MPK Kraków oraz wykonawców inwestycji odbyła się uroczystość oddania do eksploatacji pierwszego odcinka przebudowanej linii tramwajowej na Rondzie Mogilskim w relacji: ul. Lubicz - Rondo Mogilskie - ul. Mogilska. Niczym w 1952 roku jako pierwsza wjechała na dolny poziom ronda zabytkowa N-ka oznakowana jako linia 5 relacji ... Rondo - Kombinat, z wiszącymi (jak za dawnych lat) niczym "winogrona" ludźmi. Jako drugi pojawił się wagon 102N (także jako linia 5) relacji ... Dworzec Wschodni - Wzgórza Krzesławickie (ach te wspomnienia dawnych lat!) Po programie artystycznym , przygotowanym przez artystów Piwnicy Pod Baranami i oficjalnych przemówieniach, zaprezentowany został najnowszy nabytek krakowskiego MPK, czyli pierwszy z 24 sztuk wagon NGT6 trzeciej generacji, które w najbliższych miesiącach zasilą miejskiego przewoźnika! A potem były już tylko sztuczne ognie i ... ulga, że wreszcie widać początek końca udręk mieszkańców Krakowa, związanych z przebudową tego ważnego węzła komunikacyjnego! |
08.09.2007 80-LECIE KOMUNIKACJI AUTOBUSOWEJ W KRAKOWIE Z okazji 80-lecia komunikacji autobusowej odbyła się po raz pierwszy w Krakowie Parada Autobusów. Po uroczystym otwarciu na parkingu pod Wawelem (przy ul. Powiśle), parada przejechała na krakowski Rynek, gdzie w samo południe "wysłuchała" hejnału z Wieży Mariackiej. Następnie wszystkie pojazdy udały się do Muzeum Lotnictwa Polskiego (przy al. Jana Pawła II) na piknik, zorganizowany z okazji jubileuszu. Podczas imprezy zaprezentowane zostały zabytkowe autobusy: San H01 (MPK Kraków), Jelcz 272MEX z przyczepą P01 (MPK Kraków), Nysa N59 (MPK Kraków), Jelcz 043 (Meteor Jaworzno), San H100B (Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie), Jelcz Berliet PR100 (Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie), Jelcz 043 Cabrio (Szwagropol Kraków), Skoda 706 RT0 (PKS Nowy Sącz) oraz współczesne autobusy krakowskiego MPK, wozy strażackie i samochody. W ramach imprezy można było również zwiedzać Zajezdnię Autobusową "Płaszów", a w miarę sprawny dojazd na miejsca imprezy zapewniały specjalne linie autobusowe - linia 80, kursująca na trasie: DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD (GALERIA) - MUZEUM LOTNICTWA oraz linia 80P, kursująca na trasie: MUZEUM LOTNICTWA - ZAJEZDNIA AUTOBUSOWA PŁASZÓW. |
30.08.2007 UROCZYSTE ODDANIE DO EKSPLOATACJI LINII TRAMWAJOWEJ DO KROWODRZY GÓRKI Z udziałem przybyłych specjalnym tramwajem z ulicy Pawiej władz miasta, przedstawicieli wykonawców oraz mieszkańców osiedla tuż po godzinie 12-tej na przebudowanej pętli Krowodrza Górka odbyła się uroczystość oddania do eksploatacji zmodernizowanej linii tramwajowej od Dworca Głównego przez ulicę Pawią, Dworzec Towarowy do Krowodrzy Górki. Po oficjalnych przemówieniach i zapoznaniu się z inwestycją wszyscy goście zostali zaproszeni na (całkiem zresztą) smaczną grochówkę. W uzupełnieniu dodam, że podczas tej nad wyraz skromnej uroczystości specjalnych gości "obsługiwały": wagon NGT6 (2003) oraz skład 105Na+105NaD (881+882), a jak podkreślił red. Czuma nowa linia tramwajowa to zadośćuczynienie dla "Krowoderskich Zuchów " za półroczną "mękę" z Ikarusami na linii 719! |
29.08.2007 JAZDY TESTOWE TRAMWAJÓW NA ZMODERNIZOWANEJ LINII DO KROWODRZY GÓRKI Tuż po godzinie 12-tej w środę 29 sierpnia na nowy odcinek torowiska w ul. Pawiej oraz w ul. Długą wjechały pierwsze wozy tramwajowe, rozpoczynając tym samym (na razie "nieoficjalnie") obsługę, po prawie półrocznej przerwie, linii do Dworca Towarowego i osiedla Krowodrza Górka. Jadące od strony ul. Pawiej - skład 105Na+105NaD (881+882) i wagon NGT6 (2025), uzupełnił jadący od ul. Długiej "wiedeńczyk" E1 (137), po czym cała "parada" przejechała zmodernizowany odcinek od nowej pętli na Dworcu Towarowym do przebudowanej pętli Krowodrza Górka. W drodze powrotnej poszczególne pociągi tramwajowe przetestowały wszystkie możliwe warianty przejazdu przez pętlę Dworzec Towarowy (wcześniej to samo "robiąc" na Krowodrzy) oraz sprawdziły "czujność" kierowców parkujących nieprawidłowo samochody na ul. Długiej. Testy wypadły na tyle pomyślnie, że po uroczystej inauguracji w czwartek 30 sierpnia, od piątku 31 sierpnia uruchomiona zostanie oficjalnie komunikacja tramwajowa do Dworca Towarowego i Krowodrzy Górki. Jedynym mankamentem będzie niewątpliwie pozbawienie mieszkańców Krowodrzy bezpośredniego tramwajowego połączenia z ul. Mogilską i Nową Hutą poprzez (miejmy nadzieję że tylko tymczasowe!) skrócenie linii nr 5 do Dworca Towarowego. Pozytywnie należy natomiast ocenić nową trasę linii nr 3, która w drodze z Krowodrzy do Bieżanowa Nowego "zawita" do centrum Podgórza. |
17,18.03.2007 PIERWSZE DNI REMONTU LINII TRAMWAJOWEJ: DWORZEC TOWAROWY - KROWODRZA GÓRKA Pierwsze dwa dni zamknięcia linii tramwajowej do Dworca Towarowego i osiedla Krowodrza Górka przyniosły nie lada gratkę dla miłośników komunikacji. Okazało się, że zastępcza linia autobusowa nr 719 (Krowodrza Górka - Plac Matejki) obsługiwana jest przez dobiegające kresu swych dni w Krakowie Ikarusy 280! W sobotę 17 marca linię obsługiwało 5 wozów: DK007, DK262, DK272, DK577 i DK588. W niedzielę 18 marca na linii kursowały 4 wozy: DK007, DK008, DK275 i DK592. Wielkich utrudnień w kursowaniu linii 719 nie było, ale to co nas czeka w dni powszednie ... pozostawmy na razie bez komentarza. Tym bardziej, że w sobotę na starej pętli autobusowej Krowodrza Górka pomyłkowo znalazł się autobus linii ... 150! Życzmy więc wszystkim cierpliwości - w końcu można przecież przesiąść się na rower, lub skorzystać z własnych nóg! I to zaledwie przez pół roku!! |
16.03.2007 OSTATNI DZIEŃ LINII TRAMWAJOWEJ DO OS. KROWODRZA GÓRKA, PRZED JEJ PRZEBUDOWĄ Piątek 16 marca 2007, ostatni dzień kursowania linii tramwajowych do Dworca Towarowego i Krowodrzy Górki przed przebudową linii, obfitował w wiele niespodzianek. Tuż po godzinie 10.30, w związku z wykolejeniem tramwaju na ul. Basztowej, na pętlę Krowodrza Górka zawitały dwa wagony N8S /3301 i 3302/ linii 24! Przed godziną 17-tą, po zjeździe z estakady tramwajowej nad ul. Prądnicką, na Dworcu Towarowym uległ poważnemu wykolejeniu "Bombardier" NGT6 /nr 2020/. "Uwięzionych" na zjeździe z estakady oraz na samej estakadzie do późnych godzin nocnych zostało /łącznie/ 11 pociągów tramwajowych. Pozostałe zawracały na pętli Dworzec Towarowy. Komunikacji do pętli Krowodrza Górka już nie przywrócono! Na trasie: Krowodrza Górka - Nowy Kleparz uruchomiono dwa zastępcze wozy autobusowe "ZA TRAMWAJ". |