DLA KOMUNIKACJI TRAMWAJOWEJ w KRAKOWIE ??
STOP ! Miasto skutecznie zniechęca do korzystania z komunikacji tramwajowej w Krakowie! STOP ! Najgorzej jest na nowych, zmodernizowanych w ostatnich latach odcinkach sieci tramwajowej! STOP ! Sygnalizacja na skrzyżowaniach powoduje zbyt długie postoje tramwajów! STOP ! Fatalnie ustawiona sygnalizacja na przełączkach dla samochodów i przejściach dla pieszych wymaga bardzo częstego zwalniania pociągów tramwajowych, nagłego wytracania przez nich niemal całej prędkości lub nawet ich zatrzymania (również w miejscach gdzie zupełnie nie ma takiej potrzeby)! STOP ! W wielu (zmodernizowanych niedawno!) miejscach tramwaj zbyt późno najeżdża na źle usytuowane lub zbyt późno reagujące pętle indukcyjne, co wymaga gwałtownego hamowania pojazdu i ponownego jego rozruchu, bądź jazdy na ok. 50-100 metrowym odcinku prostej trasy z ograniczoną do niemal minimum (nawet do ok. 20 km/h!) prędkością, co z kolei powoduje wydłużenie czasu przejazdu dla większości linii tramwajowych w Krakowie! STOP ! Konieczność wielokrotnego (zbędnego!) rozruchu pojazdu powoduje większy pobór prądu, a co za tym idzie większe zużycie energii, co podraża koszty eksploatacji komunikacji tramwajowej w Krakowie! (zamiast na uruchamianie nowych linii, bądź zwiększanie częstotliwości kursowania już istniejących, pieniądze przeznaczyć trzeba na większe opłaty za pobór energii przez pociągi tramwajowe!) STOP ! W wielu miejscach sygnalizacja świetlna jest po prostu zbędna, nie powoduje wzrostu bezpieczeństwa, a jej działanie wręcz przeszkadza i destabilizuje poruszanie się pociągów tramwajowych, co powoduje oczywiste niezadowolenie korzystających z nich pasażerów!
Poniżej przedstawiamy miejsca gdzie sygnalizacja świetlna źle funkcjonuje, niepotrzebnie spowalnia linie tramwajowe, bądź jest po prostu zbędna oraz odcinki linii gdzie ograniczenie prędkości wręcz przeszkadza funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej, a nie podnosi bezpieczeństwa ruchu.
Lista jest cały czas otwarta, a jeśli masz inne zdanie, lub znasz inne równie "ciekawe" miejsca na mapie krakowskiej sieci tramwajowej - napisz do nas
STOP ! ul. Dietla (odcinek od ul. Starowiślnej do ul. Stradomskiej) - sygnalizacja na przejściach dla pieszych wymaga (w dwóch miejscach) niemal całkowitego zatrzymania pojazdu i jego ponownego rozruchu (linie 19, 22) STOP ! ul. Dietla (odcinek od ul. Stradomskiej do Mostu Grunwaldzkiego) - sygnalizacja na przejściu dla
pieszych, na łuku (między ul. Stradomską a ul. Orzeszkowej)
(linie 18, 19, 22) STOP ! ul. Dietla (przystanek "Starowiślna", w kierunku Mostu Powstańców Śląskich i Mostu Grunwaldzkiego) - konieczność ponownego zatrzymania pojazdu przed kolejnym sygnalizatorem tuż po ruszeniu tramwaju z przystanku (także linii KST), spowodowana źle ustawioną sygnalizacją świetlną, co wymaga zatrzymania pojazdu i jego ponownego rozruchu (linie 9, 11, 22, 50) STOP ! ul. Grzegórzecka (przystanek "Hala Targowa", w kierunku Ronda Grzegórzeckiego) - konieczność zatrzymania pojazdu i jego ponownego rozruchu zarówno na sygnalizatorze przed przystankiem, po wyjeździe z pod wiaduktu kolejowego, jak i na sygnalizatorze zaraz po ruszeniu z przystanku, na skrzyżowaniu z al. Daszyńskiego (także linii KST), spowodowana źle ustawioną sygnalizacją świetlną (linie 1, 9, 11, 22, 50, 51) new! STOP ! Dworzec Towarowy - przed wjazdem na przystanek od strony Nowego Kleparza tramwaj zatrzymuje się i dokonuje rozruchu dwukrotnie (a często nawet trzykrotnie!) przed kolejnymi sygnalizatorami, w odstępie kilkudziesięciu metrów - źle funkcjonujące pętle indukcyjne i brak synchronizacji między kolejnymi sygnalizatorami; podobnie rzecz się ma w kierunku przeciwnym, gdzie tramwaj po zjeździe z wiaduktu, przed wjazdem na przystanek dwukrotnie zatrzymuje się na sygnalizatorze, zazwyczaj "przepuszczając jedynie powietrze" (linie 3, 7) new! STOP ! Politechnika - przed wjazdem na przystanek "Politechnika" na ul. Pawiej (w kierunku od Dworca Towarowego do Dworca Głównego) tramwaj zatrzymuje sie dwukrotnie w odstępie kilkudziesięciu metrów na czerwonym świetle - zbyt długi postój oraz źle zsynchronizowana sygnalizacja świetlna obu sygnalizatorów, wymagająca dwukrotnego zatrzymania i rozruchu pojazdu (linie 12, 19) STOP ! ul. Pawia (odcinek od Politechniki do Dworca Głównego) - sygnalizacja przy wjeździe dla autobusów na torowisko tramwajowe wymaga niemal całkowitego zatrzymania tramwaju i jego ponownego rozruchu, w kierunku przeciwnym zatrzymanie pojazdu ma miejsce przy nieczynnej drodze ewakuacyjnej z Galerii Krakowskiej oraz przed skrzyżowaniem z ul. św. Rafała Kalinowskiego (zbyt długi czas oczekiwania na pionową szczelinę); ponadto na całym odcinku wzdłuż Galerii Krakowskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h, które zastępuje ... brak barierek zabezpieczających przed wejściem pieszych na torowisko tramwajowe (linie 12, 19) STOP ! Rondo Mogilskie (wjazd na przystanek na dolnym poziomie ronda od ul. Lubicz, w kierunku Nowej Huty) - źle ustawiona sygnalizacja; tramwaj jadąc prawidłowo na zielonym świetle, wjeżdża na przejście dla pieszych, na którym w trakcie dojazdu tramwaju pojawia się również ... zielone światło!, co powoduje albo hamowanie tramwaju i jego postój na przecięciu wszystkich kierunków jazdy (w tym linii KST), albo "najazd" na prawidłowo przechodzących pieszych! (duże zagrożenie dla osób znajdujących się na przejściu!) (linie 4, 10, 15, 40) STOP ! Rondo Grzegórzeckie - "makabrycznie" długi czas przejazdu tramwajów we wszystkich kierunkach, dochodzący nawet do 5 minut! (łącznie z linią KST), spowodowany źle ustawioną sygnalizacją świetlną (chyba najgorzej w Krakowie!), wymagającą dwukrotnego zatrzymania pojazdu jeszcze przed przystankiem i jego ponownego rozruchu (linie 1, 9, 11, 14, 22, 50, 51) STOP ! Rondo Kocmyrzowskie - bardzo długi czas przejazdu tramwajów, głównie (choć nie tylko) w relacji al. Andersa - ul. Bieńczycka (w obu kierunkach), spowodowany źle ustawioną sygnalizacją świetlną, wymagającą dwukrotnego zatrzymania pojazdu jeszcze przed przystankiem i jego ponownego rozruchu (linie 1, 5, 9, 10, 14, 16, 17, 20, 21, 40)
Janusz Osman ● 26.06.2009
|