STOP!

KOLEJNY SKANDAL W KOMUNIKACJI TRAMWAJOWEJ W KRAKOWIE ??

UL. DŁUGA PO SZCZYCIE I W WEEKENDY ODCIĘTA OD DWORCA GŁ. !!

KROWODRZA GÓRKA TRACI KOLEJNE POŁĄCZENIE Z I OBWODNICĄ !!

 

Jedyne co w tych zmianach jest pozytywne - to fakt, że od 30 maja linia nr 5 pojedzie w końcu krótszą trasą z Krowodrzy Górki do Nowej Huty, przez tunel pod Dworcem Głównym PKP. To co dotychczas niemożliwe, z dnia na dzień staje się realne. Do tunelu wjadą bowiem nie tylko niskopodłogowe wagony NGT6, ale również wozy dwukierunkowe N8S, którym z dnia na dzień „wydano pozwolenie” na wjazd do tunelu. W takim razie dlaczego dotychczas było to całkowicie zabronione?? Tym bardziej to dziwi, gdyż wozy N8S (jeśli chodzi o wygodę i stan techniczny) nie są raczej wizytówką Krakowa! A szczycenie się "wyjącymi" i tłukącymi niemiłosiernie podczas jazdy w niemal "żółwim tempie" wagonami, i to jeszcze jako wozami niskopodłogowymi, to chyba nieporozumienie, na miarę kawału prima-aprilisowego! Czy tunel KS(W)T to wytrzyma??

Żenującym jest natomiast fakt, że w zamian za brakującą linię nr 5 na Nowym Kleparzu i ul. Długiej ZIKiT uruchamia w tym rejonie jedynie … linię szczytową nr 7 kursującą w dni powszednie, w godzinach szczytu rannego i popołudniowego, z Kurdwanowa do Dworca Towarowego,  w zamian za zlikwidowaną linię czasową nr 74 (kursującą dotychczas do Cmentarza Rakowickiego). A czym w takim razie dojadą do Dworca Głównego mieszkańcy ul. Długiej w godzinach pozaszczytowych oraz w soboty i święta??? Starsi ludzie oraz młodzież szkolna będą przemierzać, może nie takie straszne kilometry, ale za to na pewno na piechotę, bo jedyna linia nr 3 w ul. Długiej dojazdu im do Dworca PKP nie zapewni!

A Krowodrza Górka, podobnie jak w grudniu ubiegłego roku, tak i tym razem na zmianach „usprawniających” komunikację tramwajową straci … kolejne połączenie z I obwodnicą! Po linii nr 34 również i linia nr 5 nie zapewni i tak już słabego (szczególnie w weekendy) dojazdu do I obwodnicy. A linia nr 12 zamiast wypełnić lukę po linii nr 5 i być przedłużona do Krowodrzy Górki, spokojnie będzie „wozić powietrze” na Dworzec Towarowy. Mieszkańcom Krowodrzy pozostanie za to kuszący oczy, wspaniały węzeł przesiadkowy (właśnie na Dworcu Towarowym), zapełniony coraz większą ilością nawracających tam tramwajów (linii 7, 12 i 51) i cisnące się po raz kolejny na usta pytanie: dla kogo w końcu jest komunikacja tramwajowa w mieście Krakowie??

P.s. Ale nie martwmy się aż tak bardzo. Przecież i tak w większości (i na szczęście!), mamy jednak samochody mogące kursować w dowolnym dniu i o dowolnej godzinie na wybranej przez nas trasie, a nie tylko w dniach (roboczych), godzinach (szczytu) i na trasach zaproponowanych przez ZIKiT. Tylko po co w takim razie organizowane są te wszystkie kosztowne akcje zachęcające do korzystania z komunikacji tramwajowej, skoro w rzeczywistości i tak jesteśmy w wielu momentach i od wielu lat skutecznie do niej zniechęcani??

 

 

Janusz Osman 25.05.2009

kmkkm@tk.krakow.pl

 

 

 

STRONA  GŁÓWNA