K R A K O W S K I E T R A M W A J E F O T O - G A L E R I A data aktualizacji: 21.07.2020 |
|
|
TANGO LAJKONIK Wagony silnikowe trójczłonowe niskopodłogowe "Tango Lajkonik" firmy "Stadler", wyprodukowane w latach 2019-2020. Wagony klimatyzowane. Wagon RY825 został wyposażony w zestaw baterii umożliwiających jazdę bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Obsługa linii MPK Kraków od 18 czerwca 2020 roku. Numeracja wagonów: RY825÷RY826 (Zajezdnia Podgórze), HY840÷HY844 (Zajezdnia Nowa Huta). Obsługiwane linie: 1, 3, 4, 13, 18, 24, 50, 52. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Podgórze i Zajezdnia Nowa Huta. |
2014N Wagony silnikowe czteroczłonowe niskopodłogowe 2014N "Krakowiak" bydgoskiej firmy "Pesa", wyprodukowane w roku 2015. Wagony klimatyzowane. Obsługa linii MPK Kraków od 31 sierpnia 2015 roku. Numeracja wagonów: RG901÷RG914 (Zajezdnia Podgórze), HG915÷HGG936 (Zajezdnia Nowa Huta). Obsługiwane linie: 4, 50, 52. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Podgórze i Zajezdnia Nowa Huta. UWAGA! W dniu 28.07.2016 podczas Światowych Dni Młodzieży odbył się przejazd papieża Franciszka wagonem RG914 z Kurii Metropolitalnej przy ul. Franciszkańskiej na Błonia Krakowskie. Wagon ten do dnia dzisiejszego na pamiątkę tego wydarzenia kursuje w "barwach papieskich". |
|
|
S100 Prototypowy wagon silnikowy pięcioczłonowy niskopodłogowy Solaris Tramino S100. Wagon klimatyzowany, wyposażony w system superkondensatorów umożliwiający wykorzystywanie energii odzyskiwanej podczas hamowania do kolejnego rozruchu. Sprowadzony na testy do Krakowa w dniu 17 lutego 2015 roku z Poznania, gdzie kursował liniowo od 28 stycznia 2011 roku (do początku 2015 roku był dzierżawiony przez MPK Poznań). Obsługa linii MPK Kraków od 23 lutego do 30 sierpnia 2015 roku. W dniu 2 września 2015 roku wagon powrócił do Poznania. Historyczna numeracja wagonu (oryginalna MPK Poznań): 451. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Nowa Huta. |
|
126N Prototypowy wagon silnikowy trójczłonowy niskopodłogowy 126N "Nevelo" firmy "NEWAG" Nowy Sącz. Wagon klimatyzowany. Sprowadzony na testy do Krakowa w dniu 7 maja 2013 roku. Od stycznia 2015 wagon został na stałe wydzierżawiony krakowskiemu MPK. Obsługa linii MPK Kraków od 25 czerwca 2013 roku do grudnia 2015 roku. W dniu 25 stycznia 2016 roku wagon powrócił do producenta. W dniu 27 listopada 2016 roku ponownie wrócił na testy do Krakowa. Obsługa linii MPK Kraków (po powrocie) od 21 grudnia 2016 roku. Aktualna numeracja wagonu (od czerwca 2015 do stycznia 2016 i ponownie od listopada 2016): RY899. Obsługiwana linia: 18. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Podgórze. Historyczna numeracja wagonu (do maja 2015): 2205. |
|
NGT8 Wagony silnikowe trójczłonowe niskopodłogowe NGT8 firmy "Bombardier Transportation", wyprodukowane w latach 2012-2013. Wagony klimatyzowane. Obsługa linii MPK Kraków od 6 października 2012 roku. Aktualna numeracja wagonów (od czerwca 2015): RY801÷RY824. Obsługiwane linie: 3, 8, 18, 50, 52. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Podgórze. Historyczna numeracja wagonów (do maja 2015): 2051÷2074. |
|
405N-Kr Wagon silnikowy pięcioczłonowy 405N-Kr, z obniżoną podłogą w drugim i czwartym członie. Powstały z przebudowanych w RMT "Protram" Wrocław trzech wagonów 105Na (nr 450, 454, 456) oraz wmontowanych dodatkowych członów niskopodłogowych. Obsługa linii MPK Kraków od 20 kwietnia 2012 roku. Aktualna numeracja wagonu (od czerwca 2016): HG999. Obsługiwane linie: 4, 52. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Nowa Huta. Historyczna numeracja wagonu: 4001 (do maja 2015); HX999 (od czerwca 2015 do czerwca 2016). |
EU8N Wagony silnikowe trójczłonowe EU8N, z obniżoną podłogą w środkowym członie. Powstałe z przebudowanych dwukierunkowych wagonów przegubowych E6 z wiedeńskiego metra, sprowadzonych w latach 2008-2010 oraz 2012-2016(?), z wykorzystaniem elementów wagonów przegubowych doczepnych c6 oraz wmontowanych dodatkowych członów niskopodłogowych, wyprodukowanych w Zakładach Autosan w Sanoku. Pierwsze klimatyzowane wagony tramwajowe w Krakowie. Obsługa linii MPK Kraków od 2 lipca 2010 roku. Aktualna numeracja wagonów (od czerwca 2015): HL401÷HL440. Obsługiwane linie: 1, 2, 5, 6, 9, 12, 14, 19, 20, 21, 22. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Nowa Huta. Historyczna numeracja wagonów (do maja 2015): 3005÷3037. UWAGA! Wagony E6 i c6 sprowadzane z Wiednia, a od 2013 roku (wcześniej również w roku 2010) z Utrechtu, dokąd pierwotnie trafiły z Wiednia. |
|
GT8S/GT8C/GT8N Wagony silnikowe trójczłonowe dwukierunkowe GT8S sprowadzone z Düsseldorfu w latach 2009-2011 oraz wagon GT8SU sprowadzony z Düsseldorfu w roku 2017. Od czerwca 2011 roku 8 wagonów GT8S (3059, 3065 oraz prosto z Düsseldorfu: 3045, 3046, 3048, 3052, 3053, 3055) wypożyczonych do Poznania (wagony 3045, 3052, 3053, 3059, 3063 zwrócone do Krakowa w październiku 2011 roku, a wagony 3046, 3048, 3055 w sierpniu 2012 roku). W latach 2013-2014 wagon GT8S 3050 (ex 3037, późniejszy RF313) został przebudowany na GT8C (dwukierunkowy, z obniżoną podłogą w środkowym członie). W roku 2016 przebudowano na GT8N (wstawiono człon niskopodłogowy) wagon GT8S RF323 (ex 3060). W latach 2017-2020 większość pozostałych wagonów GT8S została przebudowana na GT8N, a w latach 2019-2020 dwa wagony GT8S (RF310, RF311) zostały przebudowane na GT8C, Obsługa linii MPK Kraków wagonami GT8S od 28 listopada 2009 roku, wagonami GT8C od 2 września 2014 roku a wagonami GT8N od 17 listopada 2016 roku. Aktualnie w eksploatacji: wagony GT8S (RF301÷RF306), wagony GT8N (RF307÷RF309, RF314÷RF329) oraz wagony GT8C (RF310÷RF311, RF313). Obsługiwane linie: 1, 9, 11, 13, 22. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Podgórze. Historyczna numeracja wagonów (do maja 2015): 3037÷3066. UWAGA-1! Od dnia 13.10.2011 pierwszy sprowadzony do Krakowa wagon GT8S nr 3037 został przenumerowany na nr 3050, z uwagi na konieczność zwolnienia numeru dla dodatkowego wagonu EU8N. UWAGA-2! Wagon 3053, który 19.02.2015 uległ wypadkowi, po zmianie numeracji nigdy nie wyjechał na trasę z nowym numerem taborowym RF316. UWAGA-3! Wagon GT8SU zakupiony w 2017 roku wyjechał na trasę dopiero po przebudowie na GT8N (nr RF329) w roku 2019. UWAGA-4! W roku 2020 przebudowany wagon GT8N nr RF312 został przenumerowany na RF316. |
|
|
E6/c6 Wagon silnikowy przegubowy dwukierunkowy E6 i doczepny przegubowy c6 sprowadzone z Wiednia w roku 2008. Wagon E6 przeznaczony jako rezerwa dla sprowadzonych z Norymbergii wagonów typu N8S-NF, obsługujących w roku 2008 linię tramwajową w al. Pokoju (ślepo zakończonej, w związku z przebudową Ronda Grzegórzeckiego). Obsługa linii MPK Kraków w lipcu 2008 roku. Wagon c6 nigdy nie wyjechał na trasę. Historyczna (oryginalna) numeracja wagonów: E6 (4926), c6 (1928). Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Nowa Huta. Sprowadzane od roku 2009 kolejne składy E6+c3 były przebudowywane na wagony trójczłonowe jednokierunkowe typu EU8N, z dodatkowym środkowym niskopodłogowym członem. |
|
N8C Wagon silnikowy dwukierunkowy N8C (trójczłonowy) wypożyczony w 2008 roku z Gdańska (gdzie w 2007 roku został sprowadzony z Dortmundu) w zamian za wagon typu NGT6. Przeznaczony do obsługi w roku 2008 linii tramwajowej w al. Pokoju (ślepo zakończonej, w związku z przebudową Ronda Grzegórzeckiego). Obsługa linii MPK Kraków od 29 kwietnia do 17 lipca 2008 roku. Historyczna numeracja wagonu (oryginalna ZKM Gdańsk): 1133. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Nowa Huta. |
|
111N Wagony silnikowe 111N, kursujące jako skład dwukierunkowy 111N+111N; wypożyczone w 2006 roku z Gliwic, w zamian za dwa wagony typu 105Na. Przeznaczone jako rezerwa dla sprowadzonych z Norymbergii wagonów typu N8S-NF, obsługujących (w latach 2006-2007) linię tramwajową w (ślepo zakończonej) ul. Pawiej oraz w roku 2008 linię tramwajową w al. Pokoju (ślepo zakończonej, w związku z przebudową Ronda Grzegórzeckiego). Obsługa linii MPK Kraków od 23 września 2006 roku do końca lipca 2008 roku. Historyczna numeracja wagonów: 3501÷3502. Miejsce stacjonowania: do 31.07.2007 - Zajezdnia Podgórze, od 01.08.2007 - Zajezdnia Nowa Huta. |
|
N8S-NF/N8S/N8C-NF Wagony silnikowe dwukierunkowe N8S-NF (trójczłonowe, z obniżoną podłogą w środkowym członie) sprowadzone z Norymbergii w latach 2006-2007, 2009 i 2011 oraz wagon silnikowy dwukierunkowy (trójczłonowy) N8S sprowadzony z Essen jako wagon wąskotorowy M8S w roku 2006 (przebudowany na normalnotorowy w roku 2007). W roku 2012 wagon N8S (3066/3082) został przebudowany w RMT "Protram" Wrocław na N8C-NF (dwukierunkowy, z obniżoną podłogą w środkowym członie). W latach 2013-2014 wagony N8S-NF (3071÷3073, późniejsze HK451÷HK453), w roku 2016 wagon HK455, a w roku 2017 wagony HK454 i HK456 zostały przebudowane w Stacji Obsługi i Remontów MPK Kraków na jednokierunkowe N8C-NF. Obsługa linii MPK Kraków od 22 września 2006 roku. Aktualna numeracja wagonów (od czerwca 2015): jednokierunkowe N8C-NF (HK451÷HK456), dwukierunkowe N8S-NF (HK457÷HK461), dwukierunkowy N8C-NF (HK462). Wagony przeznaczone do obsługi (w latach 2006-2007) linii tramwajowej w (ślepo zakończonej) ul. Pawiej oraz w roku 2008 linii tramwajowej w al. Pokoju (ślepo zakończonej, w związku z przebudową Ronda Grzegórzeckiego). Obsługiwane linie: 1, 13, 21. Miejsce stacjonowania (od 02.04.2011): Zajezdnia Nowa Huta. Historyczna numeracja wagonów N8S-NF: 3301÷3303 (Zajezdnia Podgórze do 31.07.2007); 3301÷3303, 3305÷3306 (Zajezdnia Nowa Huta od 01.08.2007 do października 2009); 3001÷3005 (Zajezdnia Nowa Huta) i 3006÷3008 (Zajezdnia Podgórze) - od listopada 2009 do 01.04.2011; 3001÷3011 (Zajezdnia Nowa Huta od 02.04.2011 do 10/11.02.2012); 3071÷3081 (Zajezdnia Nowa Huta od 11/12.02.2012 do maja 2015). Historyczna numeracja wagonu N8S: 3304 (Zajezdnia Nowa Huta od lutego 2008 do października 2009); 3066 (Zajezdnia Podgórze od listopada 2009 do 01.04.2011); 3066 (Zajezdnia Nowa Huta od 01.04.2011 do 11.02.2012); 3082 (Zajezdnia Nowa Huta od 12.02.2012 do maja 2015). UWAGA! W roku 2006 zakupiono dodatkowo w Essen wagon M8S z przeznaczeniem na części zamienne. |
E1/E1+c3 Wagony silnikowe przegubowe E1 i doczepne c3 sprowadzone z Wiednia w latach 2003-2013. Obsługa linii MPK Kraków wagonami E1 od 7 lutego 2004 roku, a składami E1+c3 od 8 czerwca 2004 roku. Aktualnie w eksploatacji: wagony silnikowe E1 (HW101, HW103÷HW104, RW111, HW115÷HW116, HW118÷HW126, RW127, HW129÷HW130, RW131÷RW132, HW133, RW134, HW135÷HW136, RW137÷RW139, HW140÷HW147, RW148÷RW150, HW151÷HW152, RW153, RW155, HW157÷HW158, RW159, HW161÷HW164, HW167÷HW174) oraz wagony doczepne c3 (HB503÷HB504, RB511, HB515÷HB526, RB527, HB528÷HB530, RB531÷RB532, HB533, RB534. HB535÷HB536, RB537÷RB539, HB540÷HB547, RB548÷RB550, HB551÷HB552, RB553÷RB555, HB559, HB562÷HB564). Kursują jako pojedyncze wagony silnikowe E1 lub jako składy E1+c3. Obsługiwane linie: 9, 16, 21, 22, 52, 70. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Nowa Huta (do sierpnia 2012), Zajezdnia Nowa Huta i Zajezdnia Podgórze (od września 2012). Historyczna numeracja wagonów silnikowych E1: 101÷173 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 2004-2012); 101÷107, 114÷126, 128÷130, 133, 135÷136, 140÷152, 156÷174, 177, 179 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 2013-2015); 208÷213, 227, 231÷232, 234, 237÷239, 253÷255 (Zajezdnia Podgórze w latach 2013-2015). Historyczna numeracja wagonów silnikowych E1 po zmianie numeracji (od czerwca 2015): HW101÷HW107, RW108÷RW113, HW114÷HW126, RW127, HW128÷HW130, RW131÷RW132, HW133, RW134, HW135÷HW136, RW137÷RW139, HW140÷HW147, HW/RW148÷HW/RW150, HW151÷HW152, RW153÷RW155, HW156÷HW158, HW/RW159, HW160, HW/RW/HW161, HW162÷HW174 (Zajezdnia Nowa Huta i Zajezdnia Podgórze). Historyczna numeracja wagonów doczepnych c3: 542÷599 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 2004-2012); 532, 534÷537, 539÷552, 556÷567, 574÷586, 588÷590, 593, 595÷596 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 2013-2015); 653÷655, 668÷673, 687, 691÷692, 694, 697÷699 (Zajezdnia Podgórze w latach 2013-2015). Historyczna numeracja wagonów doczepnych c3 po zmianie numeracji (od czerwca 2015): HB502÷HB507, RB508÷RB513, HB514÷HB526, RB527, HB528÷HB530, RB531÷RB532, HB533, RB534. HB535÷HB536, RB537÷RB539, HB540÷HB547, HB/RB548÷HB/RB550, HB551÷HB552, RB553÷RB555, HB556÷HB565 (Zajezdnia Nowa Huta i Zajezdnia Podgórze). UWAGA-1! W okresie od września 2012 do lutego 2013 przekazywane z Zajezdni Nowa Huta do Zajezdni Podgórze składy E1+c3 jeździły z pozostawioną numeracją "nowohucką"; przenumerowanie nastąpiło począwszy od 21 lutego 2013, podczas którego zamieniono pierwszą cyfrę wagonów E1 z "1" na "2", a wagonów c3 z "5"na "6"). UWAGA-2! W latach 2003-2010 oraz 2013 zakupiono dodatkowo 9 wagonów E1 i 5 wagonów c3 z przeznaczeniem na części zamienne. UWAGA-3! Wagon HB560 od roku 2016 jako pomnik w gminie Kłaj. |
|
NGT6 Wagony silnikowe trójczłonowe niskopodłogowe NGT6 firmy "Bombardier Transportation" montowane w Krakowie w latach 1999-2000 (NGT6; z czego pierwsze 4 sztuki montowane w Niemczech), 2002-2003 (NGT6/2), 2007-2008 (NGT6/3). Obsługa linii MPK Kraków od 14 lutego 2000 roku. Aktualna numeracja wagonów (od czerwca 2015): NGT6 (RP601÷RP614), NGT6/2 (RP615÷RP626), NGT6/3 (RP627÷RP650). Przeznaczone początkowo głównie do obsługi linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju od 12.12.2008. Obsługiwane linie: 3, 8, 13, 14, 18, 19, 24, 50. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Podgórze. Historyczna numeracja wagonów (do maja 2015): NGT6 (2001÷2014), NGT6/2 (2015÷2026), NGT6/3 (2027÷2050) (Zajezdnia Podgórze w latach 2000-2015). UWAGA! W okresie od kwietnia do lipca 2008 wagon NGT6 (nr 2018) wysłany do Gdańska, w zamian za wypożyczony wagon dwukierunkowy N8C (nr 1133). |
|
GT6/GT6+B4 Wagony sprowadzone z Norymbergii: silnikowe przegubowe GT6 w latach 1994-2004 oraz doczepne B4 w latach 1989-2004 (w latach 1989-1994 jako doczepy do wagonów T4). Obsługa linii MPK Kraków wagonami GT6 od stycznia 1995 roku do 18 grudnia 2012 roku, a składami GT6+B4 od września 1995 roku do grudnia 2009 roku. Aktualnie w eksploatacji wagony GT6: nr 187 - od września 2010 roku jako muzealny oraz jeżdżący wagon - kawiarnia (ex 171). Przed budynkiem Politechniki Krakowskiej w Czyżynach - wagon GT6 (ex 173) - jako kawiarnia. Historyczna numeracja wagonów: silnikowe GT6 (156÷199), kursujące z GT6 doczepne B4 (501÷502, 513, 516, 530÷532, 535÷540, 542÷554). Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Nowa Huta (do maja 2009), Zajezdnia Nowa Huta i Zajezdnia Podgórze (od maja 2009 do sierpnia 2010), Zajezdnia Podgórze (od sierpnia 2010). UWAGA! W 2009 roku 7 wagonów GT6 eksploatowanych z najniższymi numerami inwentarzowymi została przenumerowana, zwalniając numerację dla wchodzących do eksploatacji wagonów typu E1 z Wiednia. UWAGA-2! W latach 2012-2020 jeden z wagonów GT6 - nr 189 (ex 166) wykorzystywany jako holownik (późniejsza numeracja: 1210 - w latach 2014-2015 oraz TT022 - w latach 2015-2020). |
|
T4+B4 Wagony sprowadzone z Norymbergii: silnikowe T4 w latach 1989-1994 oraz doczepne B4 w latach 1989-1994 (wagony B4 sprowadzane w dalszym ciągu do roku 2004 jako doczepy do wagonów GT6). Obsługa linii MPK Kraków składami T4+B4 od października 1989 roku do 29 grudnia 2002 roku. Sporadycznie wagony T4 kursowały solo. Aktualnie w eksploatacji: skład muzealny T4+B4 (127+527) oraz nigdy nie kursujący liniowo po Krakowie, sprowadzony w 2004 roku, wagon T4 (nr 220). Historyczna numeracja wagonów: silnikowe T4 (101÷129) oraz kursujące z T4 doczepne B4 (501÷529). Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Nowa Huta. |
|
105NG (ex 105N) Wagony silnikowe typu 105N wyprodukowane przez "Konstal" Chorzów w latach 1976-1978, przebudowane na 105NG w latach 1986-1990. Obsługa linii MPK Kraków (jako typ 105NG) od października 1986 roku do 21 września 2010 roku. Kursowały pojedynczo lub w składach 2x105NG. Historyczna numeracja wagonów: 301, 302, 305, 306, 312, 313, 325, 326, 332÷336, 349, 350, 357, 358, 360÷365, 367÷371, 374÷387, 390÷393 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 1986-1991); 601÷612, 614÷639, 674÷687, 690÷693 (Zajezdnia Podgórze w latach 1990-2004); 628, 682 (Zajezdnia Podgórze w latach 2005-2008); 998 (ex 628), 999 (ex 682) (Zajezdnia Podgórze w latach 2009-2010). |
|
|
105NT Wagony silnikowe tyrystorowe typu 105NT. Wagon doświadczalny nr 1 powstał na bazie zmodernizowanego wagonu typu 105N przy współpracy AGH i MPK Kraków w roku 1983. Wagony nr 2÷6 przebudowane z wagonów typu 105N przez "Konstal" Chorzów w latach 1985 (2÷4) i 1988 (5÷6). Wagony nr 7÷8 wyprodukowane przez "Konstal" Chorzów w roku 1989. Obsługa linii MPK Kraków od czerwca 1983 do 1996 roku. Kursowały pojedynczo lub w składach: 2x105NT, 3x105NT. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Podgórze (dla wagonów 2÷4 początkowo Zajezdnia Nowa Huta, potem Zajezdnia Podgórze). W latach 1995-1996, po wycofaniu z eksploatacji, przebudowane na wagony techniczne. Aktualnie w eksploatacji: wagon TT021 (do roku 2007 - 789 GOP) - jako wagon techniczny. |
105Na/105NaD/105Nb Wagony silnikowe typu 105Na wyprodukowane przez "Konstal" Chorzów w latach 1979-1992 oraz wagony przebudowane w latach 1982, 1984, 1985 z wagonów typu 105N. W latach 1996-1998 3 wagony 105Na zostały przebudowane na silnikowe doczepne typu 105NaD (nr 397 - późniejszy 704, 462, 467); kolejne wagony 105Na przebudowano na silnikowe doczepne 105NaD w latach 2006-2010 (nr 403, 405, 406, 407, 420, 807 - późniejszy 455, 877, 882 - późniejszy 471, 933, 938, 940, 944). W roku 1988 dostarczono prototyp wagonu typu 105Nb (nr 934, późniejszy 105Na nr 374). W latach 2006-2008 kilkadziesiąt wagonów zostało sprzedanych na Górny Śląsk (do Katowic, Gliwic, Bytomia i Będzina). Obsługa linii MPK Kraków wagonami 105Na od czerwca 1979 roku. Aktualnie w eksploatacji wagony 105Na: RZ204, RZ206, RZ209, RZ219÷RZ220, RZ226, RZ228÷RZ232, RZ234÷RZ235, RZ237÷RZ238, RZ242, RZ244 (Zajezdnia Podgórze); HZ207÷HZ208, HZ246, HZ248, HZ250, HZ252÷HZ253, HZ255÷HZ256, HZ258÷HZ259, HZ261÷HZ262, HZ264, HZ266÷HZ271, HZ273, HZ275÷HZ276, HZ278÷HZ280, HZ284÷HZ285, HZ287÷HZ291 (Zajezdnia Nowa Huta); RT001, RT002 - jako wagony techniczne do odladzania sieci, od 2020 roku pełniące również rolę składu historycznego (w roku 2019 odtworzono ich wygląd z początków eksploatacji w latach 70-tych XX-wieku). Aktualnie w eksploatacji wagony 105NaD: RZ233, RZ236, RZ239, RZ243, RZ245 (Zajezdnia Podgórze); HZ247, HZ249, HZ251, HZ254, HZ257, HZ260, HZ263 (Zajezdnia Nowa Huta). Kursują w składach: 2x105Na, 105Na+105NaD. Do sierpnia 2016 oraz dodatkowo w okresie Wszystkich Świętych 2016 i 2019 kursowały również jako trójskłady 3x105Na i 2x105Na+105NaD; ponadto kursowały jako pojedyncze wagony 105Na. Obsługiwane linie: 1, 9, 11, 13, 20, 21. Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Nowa Huta i Zajezdnia Podgórze. Historyczna numeracja wagonów serii 105Na: 347÷399, 401÷499 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 1979-2015); 701÷958 (Zajezdnia Podgórze w latach 1981-2015). Historyczna numeracja wagonów 105Na po zmianie numeracji (od czerwca 2015): RZ201÷RZ232, RZ234÷RZ235, RZ237÷RZ238, RZ240÷RZ242, RZ244 (Zajezdnia Podgórze); HZ246, HZ248, HZ250, HZ252÷HZ253, HZ255÷HZ256, HZ258÷HZ259, HZ261÷HZ262, HZ264÷HZ293 (Zajezdnia Nowa Huta); HZ701÷HZ723 (Zajezdnia Nowa Huta - do końca roku 2015), HZ207÷HZ208 (od czerwca 2020). Historyczna numeracja wagonów 105NaD po zmianie numeracji (od czerwca 2015): RZ233 (ex 933), RZ236 (ex 940), RZ239 (ex 938), RZ243 (ex 877), RZ245 (ex 944) (Zajezdnia Podgórze); HZ247 (ex 403), HZ249 (ex 471, ex 882), HZ251 (ex 455, ex 807), HZ254 (ex 406), HZ257 (ex 405), HZ260 (ex 407), HZ263 (ex 420) (Zajezdnia Nowa Huta). |
|
|
105N Wagony silnikowe typu 105N wyprodukowane przez "Konstal" Chorzów w latach 1975-1979. W latach 1982, 1984, 1985 17 wagonów 105N zostało przebudowanych na 105Na. W latach 1983, 1985, 1988 6 wagonów 105N zostało przebudowanych na tyrystorowe 105NT. W latach 1986-1990 55 wagonów 105N zostało przebudowanych na 105NG. W 1983 roku 4 wagony 105N przekazano do Gorzowa Wlkp. W 1988 roku 44 wagony 105N przekazano do Gdańska, w ramach wymiany za wagony typu 102Na. W 1989 roku 6 wagonów 105N zostało wymienionych na wagony 105Na. W 1990 roku 12 wagonów 105N sprzedano do Wrocławia. Obsługa linii MPK Kraków wagonami 105N od stycznia 1975 do listopada 1990 roku. Kursowały głównie w składach 2x105N. Historyczna numeracja wagonów 105N: 266÷429 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 1975-1990); 701÷702 (Zajezdnia Podgórze w latach 1980-1984); 601÷623 (Zajezdnia Podgórze w latach 1988-1990). |
102Na/102NaD Wagony silnikowe przegubowe typu 102Na wyprodukowane przez "Konstal" Chorzów w latach 1970-1973. W 1983 roku 5 wagonów 102Na dostarczono z Gorzowa Wlkp. W 1988 roku 42 wagony 102Na dostarczono z Gdańska, w ramach wymiany za wagony typu 105N. W latach 1983 i 1985 5 wagonów 102Na zostało przebudowanych na silnikowe doczepne typu 102NaD. Obsługa linii MPK Kraków wagonami 102Na od marca 1970 roku do 7 grudnia 2001 roku, a ukrotnionymi składami 2x102Na od 1974 roku (jako pierwsze przedsiębiorstwo w Polsce) do 1 listopada 1999 roku. "Stodwójki" kursowały jako pojedyncze wagony 102Na lub w składach: 2x102Na, 102Na+102NaD, 102Na+102N. Aktualnie w eksploatacji wagony muzealne: 102Na (nr 210) i 102NaD (nr 155). Historyczna numeracja wagonów 102Na: 201÷298 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 1970-2001). Historyczna numeracja wagonów 102NaD: 901÷905 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 1983-1987); 1001÷1005 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 1987-1988); 151÷155 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 1988-1997). |
|
102N Wagony silnikowe przegubowe typu 102N wyprodukowane przez "Konstal" Chorzów w roku 1969. W 1988 roku 3 wagony 102N dostarczono z Gdańska, w ramach wymiany za wagony typu 105N. Obsługa linii MPK Kraków od grudnia 1969 roku do kwietnia 1990 roku. Kursowały pojedynczo lub w składach 2x102N oraz 102Na+102N. Aktualnie w eksploatacji: wagon muzealny nr 203 (w latach 1994-1997 zrekonstruowany wagon muzealny kursował jako wagon liniowy). Historyczna numeracja wagonów: 201÷207 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 1969-1988); 101÷109 (Zajezdnia Nowa Huta w latach 1988-1990). |
|
N/N+ND Wagony wyprodukowane przez "Konstal" Chorzów: silnikowe typu N w latach 1949-1957 i typu 4N w latach 1958-1962 oraz doczepne typu ND w latach 1949-1956 i 4ND w latach 1954-1961. W latach 1963-1977 wagony silnikowe i doczepne zostały zmodernizowane na jednokierunkowe; drzwi otwierane ręcznie zostały zastąpione drzwiami otwieranymi i zamykanymi automatycznie. W latach 1964-1970 dostarczono z Warszawy 60 wagonów typu N/4N i 67 wagonów typu ND/4ND. W latach 1972-1973 dostarczono ze Szczecina 5 wagonów typu N, w zamian za przekazane 5 wagonów typu 4ND w roku 1973. Obsługa linii MPK Kraków (a do 1951 roku linii Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej SA) od 24 września 1949 roku do 27 listopada 1988 roku. Do połowy listopada 1950 roku wagony silnikowe kursowały jako doczepy do eksploatowanych wagonów starszego typu, z powodu braku silników trakcyjnych. "N-ki" kursowały pojedynczo lub w składach: N+ND, N+ND+ND oraz z doczepkami typu PN2. Aktualnie w eksploatacji: wagony muzealne N+ND (26+538) w oryginalnej wersji z lat 50-tych XX-wieku i skład N+ND (20+511) w wersji zmodernizowanej oraz wagony techniczne N (RT003, HT011 - pługi). Wagony muzealne w eksploatacji od roku: 2003 (nr 20), 2003 (nr 538 - zrekonstruowany w roku 1992), 2006 (nr 26 - zrekonstruowany wraz z wagonem nr 538 dla Muzeum w Norymberdze, gdzie otrzymał nr 13; powrócił do Krakowa w roku 2006), 2011 (nr 511). Historyczna numeracja wagonów: silnikowe N/4N (1÷199), doczepne ND/4ND (501÷710). Wagony stacjonowały od 1949 roku do października 1980 roku w Zajezdni Nowa Huta i Zajezdni Podgórze, a potem w Zajezdni Podgórze do 1988 roku. UWAGA! W 2000 roku kursował w Krakowie odrestaurowany w oryginalnej wersji wagon N (nr 107) wraz z doczepą ND (538); wagon N (107) został w 2000 roku sprzedany do Warszawy (gdzie otrzymał nr 607). |
|
LINKE-HOFFMANN Wagon silnikowy nr 1076 (z 1925 roku) sprowadzony z MPK Wrocław w 1988 roku na potrzeby filmu. Nigdy nie obsługiwał linii MPK Kraków (poza linią specjalną "0", do roku 1995). Po ponad 10-letniej przerwie, od czerwca 2006 roku, ponownie w eksploatacji jako wagon muzealny. |
|
|
SN4/PN4 Wagony wyprodukowane przez fabrykę "Gottfried Lindner Waggonbau AG" Ammendorf i dostarczone z Eberswalde w 1941 roku: silnikowe typu SN4 oraz doczepny typu PN4. Obsługa linii MPK Kraków (a do 1951 roku linii Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej SA) wagonami silnikowymi SN4 od 1941 do ok. 1945 roku (nadal używane wyłącznie jako wagony techniczne do 1959 roku); wagon doczepny PN4 (nr 546) kursował w latach 1941-1959. Aktualnie w eksploatacji: wagon muzealny SN4 (nr 151), zrekonstruowany w roku 2015. Historyczna numeracja wagonów SN4: 150÷153 (w latach 1941-1959). Historyczna numeracja wagonu PN4: 546 (w latach 1941-1959). |
|
SN3/SN3+PN3 Wagony wyprodukowane przez fabrykę MAN i dostarczone z Norymbergii w 1941 roku: silnikowe typu SN3 (tzw. "Zeppelinwagen") oraz doczepne typu PN3. Obsługa linii MPK Kraków (a do 1951 roku linii Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej SA) wagonami silnikowymi SN3 od 1941 do 1969 roku; wagony doczepne PN3 kursowały w latach 1941-1960. Aktualnie w eksploatacji: wagon muzealny PN3 (nr 555), stanowiący replikę wagonu zrekonstruowaną w roku 2009 (kursujący jako doczepka do wagonu typu SN1). Aktualnie w ekspozycji Muzeum Inżynierii Miejskiej: wagon PN3 (nr 546). Historyczna numeracja wagonów SN3: 89÷98 (w latach 1941-1966), 265÷267 (w latach 1966-1969). Historyczna numeracja wagonów PN3: 551÷573 (w latach 1941-1960). |
SN2/SN2+PN2 Wagony wyprodukowane przez Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów "Zieleniewski-Fitzner-Gamper" w Sanoku: silnikowe typu SN2 w roku 1939 oraz doczepne typu PN2 w roku 1938. Obsługa linii MPK Kraków (a do 1951 roku linii Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej SA) od 1939 do 1976 roku. Kursowały pojedynczo lub w składach: SN2+PN2, SN2+N(!), SN2+ND, SN2+PN1. Aktualnie w eksploatacji: skład muzealny SN2+PN2 (87+530) oraz wagon PN2 (nr 524); zrekonstruowane w latach: 1991 (87), 1992 (530), 2008 (524). Historyczna numeracja wagonów SN2: 71÷88 (w latach 1939-1975), 401÷406 (w latach 1975-1976). Historyczna numeracja wagonów PN2: 521÷530 (w latach 1938-1966), 701÷710 (w latach 1966-1968), 801÷810 (w latach 1968-1975). |
|
SN1/SN1+PN1 Wagony silnikowe SN1 wyprodukowane przez Sanocką Fabrykę Wagonów (nr 31÷50, w latach 1912-1913), Grazer Waggon und Maschinen Fabriks AG (nr 51÷55, w roku 1913), w warsztatach własnych KST (nr 56÷63, w latach 1918-1925), w warsztatach własnych KMKE (nr 68 jako silnikowy, w roku 1930; nr 64÷67 i 69÷70 jako doczepne w latach 1912-1914, przebudowane na silnikowe w latach 1928-1936). Wagony doczepne PN1 wyprodukowane w warsztatach własnych KMKE w latach 1912-1920. Obsługa linii MPK Kraków (a do 1951 roku linii Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej SA) od 1913 do 1969 roku. Kursowały pojedynczo lub w składach SN1+PN1. Aktualnie w eksploatacji: wagon muzealny SN1 (nr 37), zrekonstruowany w 1995 roku. Historyczna numeracja wagonów SN1: 31÷70 (w latach 1913-1966), 251÷264 (w latach 1966-1969). Historyczna numeracja wagonów PN1: 501÷520 (lata 1914-1966), 690÷700 (lata 1966-1968), 811÷817 (lata 1968-1970). |
|
|
SW1/SW1+PW1 Wagony wąskotorowe silnikowe SW1 (o rozstawie osi 900 mm) wyprodukowane przez Sanocką Fabrykę Wagonów w latach 1901-1902 oraz doczepne PW1 (przerobione z wozów tramwaju konnego) - zamknięte (używane w zimie) i otwarte (używane w lecie). W latach 1902-1913 tabor liczył 30 wagonów silnikowych i 14 doczepnych. Obsługa linii Krakowskiej Spółki Tramwajowej (a od 31 grudnia 1928 roku Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej SA) od 16 marca 1901 roku do 31 grudnia 1953 roku. |
TRAMWAJ KONNY Wagony wąskotorowe tramwaju konnego (o rozstawie osi 900 mm) - 16 sztuk wagonów letnich (otwartych, tzw. "wiatrówek") i 16 sztuk wagonów zimowych (zamkniętych). Obsługa linii miejskich od 31 października 1882 roku do 15 marca 1901 roku. Aktualnie w ekspozycji Muzeum Inżynierii Miejskiej: wagon tramwaju konnego (nr 1), zrekonstruowany w 1993 roku. |
|
OMNIBUS KONNY Wagony omnibusu konnego, obsługującego oficjalnie linie miejskie od ok.1867 roku do 30 października 1882 roku. Aktualnie w eksploatacji: dwie repliki omnibusów konnych, wykonane w latach 1974-1975 (nr 1 i 2) - w ekspozycji Muzeum Inżynierii Miejskiej. |
|
WAGONY TECHNICZNE i SZKOLENIOWE |
|
|
TABOR NA TESTACH |
Źródła informacji:
- obserwacje własne
- "Materiały i studia Sekcji Historycznej MPK Kraków" (nr 1/1987, 2/1987, 1/1988, 1/1990)
- Prywatna Strona Miłośnika Komunikacji Miejskiej i Szynowej